BAROKO
- Datování: 1600 (=vznik 1. opery) až 1750 (=smrt J. S. Bacha)
- VÝTVARNÉ UMĚNÍ
o Pojmy:
§ Šerosvit
· technika v malbě
· co je důležité, je osvětlené, zbytek v šeru
§ Dynamické Baroko
· vše je v pohybu, zvlněné, zakřivené
o Umělci: Rembrandt, Caravaggio, Velazques, Rubens, Škréta, Brandl.
- ARCHITEKTURA a SOCHAŘSTVÍ
o Stavby: Klementinum, Břevnovský klášter, Vadštejnský palác, kostel Jana Nepomuckého, sloupořadí ve Vatikánu
o Sochy: sochy na Karlově mostě od Brauna a Brokofa
HUDBA
- Mnoho duchovních skladeb
Nové hudební formy:
General bas – noty a čísla
Opera
- - vokálně instrumentální drama
- - 1. opera: DAFNÉ – nedochovala se
- - 1. dochovaná opera: Euridice – autor Jacob Peri
Oratorium
- - Podle slova „orare“ = modlit se
- - Rozsáhlá vokálně-instrumentální forma
- - Vypravěč = evangelista
Kantáta
- - Kratší vokálně-instrumentální forma
- - Nemusí zde být vypravěč
- - 2 typy: Kantáta da chiesa – chrámová, duchovní
Kantáta da camera
Fuga
- - Částečně podobná kánonu
- - Může být dvojitá, trojtá; podle počtu témat
- - Dux = hlavní téma; Come = vedlejší téma
- 3.S
1.A
1.A
2.T
3.B
- - Expozice: Dux a Come se předvedou
- - Provedení: komplikuje se to
- - Závěr: hraje to, co znělo už expozici, ale v jiné tónině
Concerto Grosso
- - Orchestr vs. malá skupina hráčů
- - Použito u Čtvera ročních období
Suita
- - Instrumentální
- - Dnes: soundtrack
- - Má 4 části, každá z nich zpodobňuje tanec
o Aleman D – pomalu
o Couran te FR – rychle
o Sarabande SP – pomalu
o Gigue IR – rychle
Triová sonáta
- - Jeden melodický nástroj – umí akordy
- - Dva doprovodné harmonické nástroje
- - Má 3 části: Alegro – rychle
Andante – pomalu
Alegro – rychle
Florentská camerata
- - Uskupení hudebníků a vdělanců
- - Reakce na frankovlámskou školu
- -Srozumitelný text
- -Zakladatel: otec Galileo Galilee
- -Vznikla zde 1. Opera: Euridice
Opera v Itálii
Benátky
Ø Opera dostupná pro všechny, kdo jsou ochotni zaplatit
Ø Přes 30 operních domů
Ø Impresário = ten, kdo se stará o věhlas zpěváků a operního domu
Neapol
Ø Primadona = talentovaný pěvec, který si mohl dovolit cokoli
Ø Dramatičnost ustupuje zpěvu
Ø Námety: mytologie
Ø Kastráti: Farinelli, Cafarelli
Ø Skladatelé: Giovanni Battista Pergolessi – psal komedie = buffa
- 1. opera buffa = Služka paní
Antonio Vivaldi
§ Italský kněz, houslista, pedagog
§ Psal Barokní koncerty (470), opery (Griselda)
§ Nejslavnější dílo: Quatro Stagioni = Čtvero ročních období
§ Přezdívka: Ryšavý abé
§ Pracoval v sirotčinci pro děti z nevhodných početí – měli vzdělání, žili na vysoké úrovni
§ Inspiroval se jím Bach
Claudio Monteverdi
§ Z Raného Baroka
§ Opery:
o Orfeo – mytologický pěvec
o Ariana – zachovala se pouze 1. Árie
§ Madrigaly:
o 9 knih madrigalů – nejslavnější z nich: Válečné a milostné
Němečtí skladatelé
Johan Sebastian Bach
§ Nikdy neopustil Německo: Lipsko – sv. Tomáš
Výmar
Kothen
§ Narodil se v Eisenachu
§ Díla:
o Vokální
§ Příliš nerozlišuje mezi hlasem a hudebním nástrojem → jeho fugy jsou téměř nezpívatelné
§ Velká mše H-moll – číslovaná; jediná katolická mše od Bacha
§ Pašije – velikonoční hry; Matoušovy a Janovy pašije
§ Kantáty – duchovní i světské; např.: kantáta O dýmce, Kávová kantáta
o Klavírní
§ Temperovaný klavír
- Cyklus dvou sešitů po dvanácti skladbách v dur a moll
- Dvakrát 24 skladeb
- „starý zákoník klavírní hudby“
§ Goldbergovy variace
- Bach to napsal pro svého studenta Goldberga
- Celkem 23 variací
- Původně napsané pro cembalo
§ Umění fugy
- Bachovo vrcholné dílo
- Všechny fugy ne na dvou, ale na čtyřech řádcích → těžké zahrát
- Není určeno, pro jaký nástroj to je
- Kontrapunkt
Ø nový styl v mnohohlasu
Ø nota proti notě → nemusí to ladit
o Varhanní
§ Tokáta i fuga ve stejné tónině
§ Preludia a fugy
§ Tokáty a fugy
o Dechová
§ Braniborské koncerty
George Fridrich Handel
§ Německý varhaník
§ Miloval operu a kvůli tomu i cestoval
§ Působil v Hambuku jako cembalista
o Opery: Almira – nebyla moc úspěšná
Agrippa – úspěšná
§ Odstěhoval se do Anglie
o Napsal tam svou nejznámnější árii: Lascio dio piaga
Ø Ponech mě pláči
Ø Exrémně úpěšná
o Oratoria:
Ø Mesiáš, Samson, Jepta Makabejský
Ø Anglicky, důležitá role sboru
o Orchestrální díla
Ø Vodní hudba – pro královnu na vyjížďky po Temži
Ø Hudba k ohňostroji
o Opera
Ø Tamerlane
Opera ve Francii
- Odmítá kastráty
- Dbá na balet
- Skladatelé
o Jean Baptist Lully
§ Zemřel na otravu krve, protože si bodnul do nohy vojenskou tyč
Opera v Anglii
- Henry Purcell
o Jediný anglický autor oper
o Dido a Aeneas – antické téma
o Psal hudbu k Shakespearovým hrám
ČESKÉ BAROKO
1.) Rané Baroko
- Adam Václav Michna z Otradovic
o Působil v Jindřichově Hradci
o Student a učitel v Jezuitském řádu
o Varhaník a učitel hudby
o Vlastnil Šenk – podepsalo se to na jeho tvorbě
o Tvorba: veselá, líbivá, lidová
o Dílo: 3 sbírky: Česká mariánská muzika,
Loutna česká → Chtíc aby spal,
Česká svatoroční muzika.
2.) Pozdní Baroko
- Jan Dismas Zelenka
o Největší český barokní skladatel; na úrovni Bacha
o Hrál na kontrabas
o města s ním spojená: Praha, Drážďany
o Dílo
§ Národní témata, ale ne česky
§ 6 komorních sonát a orchestrální skladby
§ Sub olea pacis et palma virtutis – opera při korunovaci Karla VI.
- Pavel Vejvanovský
o U Jezuitů
o Hrál na trumpetu → většina skladeb je pro dech. Nástroje
- Bohuslav Matěj Černohorský
o Laudetur Jesus Christus
§ Pochválen buď Ježíš Kristus
§ Dvojitá vokální fuga
Žádné komentáře:
Okomentovat