sobota 9. dubna 2011

Hudebka - Baroko

BAROKO

-          Datování: 1600 (=vznik 1. opery) až 1750 (=smrt J. S. Bacha)

-         VÝTVARNÉ UMĚNÍ
o     Pojmy:
§  Šerosvit 
·         technika v malbě
·         co je důležité, je osvětlené, zbytek v šeru
§  Dynamické Baroko
·         vše je v pohybu, zvlněné, zakřivené
o   Umělci: Rembrandt, Caravaggio, Velazques, Rubens, Škréta, Brandl.
-         ARCHITEKTURA a SOCHAŘSTVÍ
o   Stavby: Klementinum, Břevnovský klášter, Vadštejnský palác, kostel Jana Nepomuckého, sloupořadí ve Vatikánu
o   Sochy: sochy na Karlově mostě od Brauna a Brokofa


HUDBA
-          Mnoho duchovních skladeb
Nové hudební formy:
General bas – noty a čísla
Opera
-        -  vokálně instrumentální drama
-         - 1. opera: DAFNÉ – nedochovala se
-         - 1. dochovaná opera: Euridice – autor Jacob Peri
Oratorium
-         -  Podle slova „orare“ = modlit se
-          - Rozsáhlá vokálně-instrumentální forma
-          - Vypravěč = evangelista
Kantáta
-          - Kratší vokálně-instrumentální forma
-          - Nemusí zde být vypravěč
-           - 2 typy: Kantáta da chiesa – chrámová, duchovní
Kantáta da camera
Fuga
-         -  Částečně podobná kánonu
-          - Může být dvojitá, trojtá; podle počtu témat
-          - Dux = hlavní téma; Come = vedlejší téma
-          3.S
1.A
2.T
3.B
-          - Expozice: Dux a Come se předvedou
-          - Provedení: komplikuje se to
-          - Závěr: hraje to, co znělo už expozici, ale v jiné tónině
Concerto Grosso
-          - Orchestr vs. malá skupina hráčů
-          - Použito u Čtvera ročních období
Suita
-         - Instrumentální
-          - Dnes: soundtrack
-          - Má 4 části, každá z nich zpodobňuje tanec
o   Aleman           D – pomalu
o   Couran te       FR – rychle
o   Sarabande      SP – pomalu
o   Gigue             IR – rychle
Triová sonáta
-         -  Jeden melodický nástroj – umí akordy
-          - Dva doprovodné harmonické nástroje
-          - Má 3 části:      Alegro – rychle
Andante – pomalu
Alegro – rychle
Florentská camerata
-        -  Uskupení hudebníků a vdělanců
-         - Reakce na frankovlámskou školu
-          -Srozumitelný text
-          -Zakladatel: otec Galileo Galilee
-          -Vznikla zde 1. Opera: Euridice


Opera v Itálii
Benátky
Ø  Opera dostupná pro všechny, kdo jsou ochotni zaplatit
Ø  Přes 30 operních domů
Ø  Impresário = ten, kdo se stará o věhlas zpěváků a operního domu
Neapol
Ø  Primadona = talentovaný pěvec, který si mohl dovolit cokoli
Ø  Dramatičnost ustupuje zpěvu
Ø  Námety: mytologie
Ø  Kastráti: Farinelli, Cafarelli
Ø  Skladatelé: Giovanni Battista Pergolessi –  psal komedie = buffa
-          1. opera buffa = Služka paní
Antonio Vivaldi
§  Italský kněz, houslista, pedagog
§  Psal Barokní koncerty (470), opery (Griselda)
§  Nejslavnější dílo: Quatro Stagioni = Čtvero ročních období
§  Přezdívka: Ryšavý abé
§  Pracoval v sirotčinci pro děti z nevhodných početí – měli vzdělání, žili na vysoké úrovni
§  Inspiroval se jím Bach
Claudio Monteverdi
§  Z Raného Baroka
§  Opery:
o   Orfeo – mytologický pěvec
o   Ariana – zachovala se pouze 1. Árie
§  Madrigaly:
o   9 knih madrigalů – nejslavnější z nich: Válečné a milostné

Němečtí skladatelé
Johan Sebastian Bach
§  Nikdy neopustil Německo:    Lipsko – sv. Tomáš
Výmar
Kothen
§  Narodil se v Eisenachu
§  Díla:
o   Vokální
§  Příliš nerozlišuje mezi hlasem a hudebním nástrojem → jeho fugy jsou téměř nezpívatelné
§  Velká mše H-moll – číslovaná; jediná katolická mše od Bacha
§  Pašije – velikonoční hry; Matoušovy a Janovy pašije
§  Kantáty – duchovní i světské; např.: kantáta O dýmce, Kávová kantáta

o   Klavírní
§  Temperovaný klavír
-          Cyklus dvou sešitů po dvanácti skladbách v dur a moll
-          Dvakrát 24 skladeb
-          „starý zákoník klavírní hudby“
§  Goldbergovy variace
-          Bach to napsal pro svého studenta Goldberga
-          Celkem 23 variací
-          Původně napsané pro cembalo
§  Umění fugy
-          Bachovo vrcholné dílo
-          Všechny fugy ne na dvou, ale na čtyřech řádcích → těžké zahrát
-          Není určeno, pro jaký nástroj to je
-          Kontrapunkt
Ø  nový styl v mnohohlasu
Ø  nota proti notě → nemusí to ladit

o   Varhanní
§  Tokáta i fuga ve stejné tónině
§  Preludia a fugy
§  Tokáty a fugy

o   Dechová
§  Braniborské koncerty


George Fridrich Handel
§  Německý varhaník
§  Miloval operu a kvůli tomu i cestoval
§  Působil v Hambuku jako cembalista
o   Opery: Almira – nebyla moc úspěšná
Agrippa – úspěšná
§  Odstěhoval se do Anglie
o   Napsal tam svou nejznámnější árii: Lascio dio piaga
Ø  Ponech mě pláči
Ø  Exrémně úpěšná
o   Oratoria:
Ø  Mesiáš, Samson, Jepta Makabejský
Ø  Anglicky, důležitá role sboru

o   Orchestrální díla
Ø  Vodní hudba – pro královnu na vyjížďky po Temži
Ø  Hudba k ohňostroji
o   Opera
Ø  Tamerlane

Opera ve Francii
-          Odmítá kastráty
-          Dbá na balet
-          Skladatelé
o   Jean Baptist Lully
§  Zemřel na otravu krve, protože si bodnul do nohy vojenskou tyč

Opera v Anglii
-          Henry Purcell
o   Jediný anglický autor oper
o   Dido a Aeneas – antické téma
o   Psal hudbu k Shakespearovým hrám



ČESKÉ BAROKO
1.)  Rané Baroko
-          Adam Václav Michna z Otradovic
o   Působil v Jindřichově Hradci
o   Student a učitel v Jezuitském řádu
o   Varhaník a učitel hudby
o   Vlastnil Šenk – podepsalo se to na jeho tvorbě
o   Tvorba: veselá, líbivá, lidová
o   Dílo: 3 sbírky:            Česká mariánská muzika,
Loutna česká → Chtíc aby spal,
Česká svatoroční muzika.
2.)  Pozdní Baroko
-         Jan Dismas Zelenka
o   Největší český barokní skladatel; na úrovni Bacha
o   Hrál na kontrabas
o   města s ním spojená: Praha, Drážďany
o   Dílo
§  Národní témata, ale ne česky
§  6 komorních sonát a orchestrální skladby
§  Sub olea pacis et palma virtutis – opera při korunovaci Karla VI.
-         Pavel Vejvanovský
o   U Jezuitů
o   Hrál na trumpetu → většina skladeb je pro dech. Nástroje
-         Bohuslav Matěj Černohorský
o    Laudetur Jesus Christus
§  Pochválen buď Ježíš Kristus
§  Dvojitá vokální fuga

Žádné komentáře:

Okomentovat